ابزار منو ثابت

اچوریا یا اشوریا

انواع روش تگثیر:

 

قلمه برگ:

تکثیر از طریق برگ به این ترتیبه که شما هر یک از برگ ها رو که کندید میزنید توی یک خاک کاکتوس مرطوب یا ماسه مرطوب ترجیحا  یه کوچولو فشار بدید بره پایین تر و به صورت اریب قرارش بدید. یه مشما هم روی گلدونش بکشید دقت کنید موقع تکثیرش یا باید توی گلخونه ی مرطوب باشه با یه سایه بون روش و یا توی جای خنکی در منزل و پاسیو و با یه مشما کشیده شده دورش هرچی هوا خنک تر باشه گیرایی قلمه ها بهتره.توجه کنید گفتم خنک نگفتم سرد!! بعد از مدتی میبینید که داره یه جوونه هایی میزنه روی برگ ازین جا به بعد به هوای گرم و مرطوب نیاز داره و همین فرمون که برید جلو به یک گیاه کامل تبدیل میشه.

 

 

 

بذر :

پس از رسیدن و خشک شدن گل یکی از گلها رو بکنید با دست فشارش بدید تا بذر ها بریزه روی دستتون بعد توی یه خاک ماسه ای مرطوب بریزید و روشو با مشما بکشید و با آبپاشی هر سری که داشت خشک میشد آبپاشی کنید وو صبر کنید تا سبز بشه و جوونه بزنه.همین خاک هایی که روی دست من میبینید بذر هستند.

 

آموزش کاشت بذر اچوریا :

 

روش کاشت بذر اچوریا و سمپرویوم  و نگداری آنها  با این روش میتوان بذر انواع ساکولنت ها را کاشت.
برای کاشت بذر این ساکولنت ها از خاک پیت ماس استفاده می شود که قبل از استفاده باید به طور کامل با قارچ کش ضد عفونی شود .
یکی از عوامل مهم در کاشت این نوع بذر ابیاری می باشد. به این ترتیب که بعد از پخش بذر در بستر (به علت بیش از حد ریز بودن ) تا جوانه زنی بذرها حتما از ابیاری مه پاش
(پودر کامل) استفاده شود. بطوریکه فقط سطح خاک مرطوب بماند و باعث نشود بذرها داخل خاک مدفون شوند.
حتما از سیستم مه پاش استفاده شود.
نکته: بذر اچوریا بیش از ده سال قوه نامیه دارد و بهمین راحتی خراب نمیشود.

 

 پخش کردن بذر:


ده هزار بذر اچوریا با یک کیلو ماسه بادی مخلوط شود.هر صد گرم در یک متر پخش میشود.
قبل از خیس کردن بستر حتما بذرها را با ماسه مخلوط کنید،تا آماده باشد.
چراکه زمان بین خیس شدن بستر و پخش بذر زیاد است احتمال خشک شدن در فواصل مختلف وجود دارد. پس لطفا ابتدا مخلوط ماسه و بذر آماده شود و سپس بعد از خیس شدن کامل بستر اقدام به بذرپاشی نمایید. (فاصله بین ابیاری بستر قبل از پخش بذر کوتاه باشد) هر چند متر یا هر چنتا سینی در یک مرحله و سپس مراحل بعدی.

 

نکته مهم: تا زمانیکه بستر مرطوب هست و خیس میباشد نیاز به مهپاشی یا آبیاری نیست.در صورت مهپاشی فقط روی بستر اب بشینه. (یک قطره اب باعث میشود چهار تا پنج عدد بذر داخل خاک دفن شود)
تا زمانیکه بذرها بطور کامل سبز نشدن و قدرت کافی برای ثبات در خاک نداشته باشند این روش ابیاری را ادامه دهید.

 

نور مناسب برای جوانه زنی:


در محیط گلخانه برای کشت اچوریا ما به نور بسیار کم و پایینی احتیاج داریم. کشیدن شید،نایلون، یا لوازمی که بتوان نور محیط را کنترل و تاریکتر کرد.
تا دو سه ماه اجازه دهید جوانه زنی بطور کامل صورت بگیرد و بعد اقدام به نوردهی کنید. نور باید کم کم زیاد شود هیچگاه به یکباره نور را زیاد نکنید. (بعضی از بذرها ۲۰ تا ۳۰ روز و یا بیشتر طول میکشد تا سبز شوند)
(به چکه کردن اب از طریق تجمیع بخار اب در نایلون توجه بفرمایید)

توجه: بمحض دیدن جلبک در ناحیه ای از بستر با وسایلی مانند طلق تیره،جعبه شیرینی، یا وسایلی که نور از آن رد نشود، آن ناحیه را دچار شوک نوری کنید.تا۴۸ساعت روی بستر بماند و سپس یک روز نور گیری انجام شود و دوباره ۴۸ساعت به محل مورد نظر تاریکی داده شود. طی چندبار تکرار جلبک از بین خواهد رفت،در غیر اینصورت اقدام به برداشت آن بصورت دستی کنید.

 

 

 

 

تنه جوش یا پاپ:

 

 معمولا توی مواقعی از سال که گیاه مادر رشد نمیکنه ،مثل تابستون ها و درهوای گرم، گیاه میره تو فاز تنه جوش دادن، و این تنه جوش ها اجازه رشد رو به مادر نمیده و همه انرژی مادر رو میگیره دراین موقع ما باید وارد عمل بشیم و مادر رو نجات بدیم و تک تک بچه ها رو بکنیم از ته با یک کاتر تیز یا قیچی باغبونی  و بزنیم توی ماسه و در هوای گرم و مرطوب (هوایی که دم داره نه اینکه آبپاشی کنیم روی گیاه تا قارچ بزنه!) نگهش داریم تا زود بگیره و بیاد بالا هم قلمه و هم قلمه برگ حدود ۲ هفته زمان میبره تا ریشه بزنه ولی بذر زمان بیشتری رو میبره تا بزرگ بشه.کلا دوستان اگه از یه شاخه بلند اشوریا رو داخل گلخانه  سرش رو قطع کنید تا پایین ساقه پر میشه از بچه که میشه اونارو بعدا کند.

 

 

 

 

 

 

قلمه ساقه:

یا اینکه شما میتونید خود مادر رو گردن بزنید بعد برگهای پایینی رو بکنید و قلمه مادر رو بزنید توی ماسه و برگها رو هم بزنید توی ماسه دوباره تا تکثیر بشه ،سر مادر رو که بزنید همینطور که گفتک ساقه تا پایین پر میشه بچه و میشه اونا رو هم بعدا زد تو ماسه.کلا  این گیاه مثل گوسفند میمونه هیچ جاییش رو دور نمیریزید.

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: ساکولنت ها ، ،
برچسب‌ها:
تاريخ : یک شنبه 1 / 10 / 1396برچسب:اچوریا, اشوریا, ساکولنتو تکثیر, قلمه برگ, قلمه ساقه,, | 6:36 بعد از ظهر | نویسنده : Nasim |

.: :.